foto 1 

 

Kiedy nowy starosta obejmuje urząd, zazwyczaj pierwsze jego działania skupiają się na zapoznaniu się z sytuacją w powiecie, spotkaniach z kluczowymi urzędnikami i przedstawicielami społeczności lokalnej oraz ustaleniu priorytetów działania na najbliższy czas.

Pierwszym krokiem w sprawowaniu funkcji Starosty Gostynińskiego Pana Andrzeja Krzewickiego oraz Wicestarosty Gostynińskiego Grzegorza Geislera było zapoznanie się z pracą poszczególnych pracowników i naczelników wydziałów, zapoznając się z nimi przy stanowiskach pracy i rozmawiając o zakresie czynności. Zapoznanie się z pracą poszczególnych pracowników i naczelników wydziałów jest procesem, który wymaga czasu, zaangażowania i otwartości na dialog. Dzięki temu nowy starosta może skutecznie zarządzać powiatem, uwzględniając specyfikę pracy każdego wydziału i potrzeby pracowników.

Powiat ma kluczową rolę w zakresie pomocy społecznej, koncentrując się na świadczeniu różnorodnych usług dla mieszkańców, którzy znajdują się w trudnych sytuacjach życiowych. Dlatego też kolejnym krokiem w zapoznaniu się ze specyfiką pracy, była wizyta Starostów w jednostkach organizacyjnych Powiatu Gostynińskiego, działających właśnie w tym obszarze, czyli: Dom Pomocy Społecznej w Gostyninie, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gostyninie, Dom Dziecka oraz Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności. Działalność w zakresie pomocy społecznej na poziomie powiatu jest zróżnicowana i dostosowana do potrzeb lokalnej społeczności, a starosta wraz z odpowiednimi jednostkami organizacyjnymi powiatu, koordynuje te działania.

Kolejnym obszarem działalności powiatu jest oświata. Powiat posiada szeroki zakres kompetencji w dziedzinie oświaty, które obejmują zarówno zarządzanie placówkami edukacyjnymi, jak i realizację polityki oświatowej na swoim terenie.

Główne obszary odpowiedzialności powiatu w zakresie oświaty:

  1. Prowadzenie szkół ponadpodstawowych:
    • Licea ogólnokształcące, technika, szkoły branżowe I i II stopnia.
    • Szkoły specjalne przysposabiające do pracy.
  2. Prowadzenie placówek kształcenia zawodowego:
    • Centra kształcenia zawodowego i ustawicznego.
    • Centra kształcenia praktycznego i ośrodki dokształcania zawodowego.
  3. Placówki specjalne i ośrodki wychowawcze:
    • Specjalne Ośrodki Szkolno-Wychowawcze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami.
    • Młodzieżowe ośrodki wychowawcze i socjoterapii.
  4. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne:
    • Wsparcie psychologiczne i pedagogiczne dla uczniów, rodziców oraz nauczycieli.
    • Diagnoza i terapia dzieci z trudnościami edukacyjnymi i rozwojowymi.
  5. Placówki kulturalne i sportowe związane z edukacją:
    • Internaty i bursy szkolne dla uczniów uczących się poza miejscem zamieszkania.
  6. Zarządzanie finansami oświatowymi.

W ramach poznania specyfiki pracy w obszarze oświaty Starosta Gostyniński złożył wizytę w Zespole Szkół i Placówek Specjalnych w Mocarzewie oraz Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczy im. Jana Pawła II w Gostyninie. Są to placówki zapewniające wsparcie edukacyjne i opiekuńcze dla dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach.

Aktualnie w Specjalnym Ośrodku w Gostyninie prowadzone są prace przy budowie sali gimnastycznej przy szkole. Już  niebawem uczniowie szkoły będą mogli ćwiczyć i pokonywać swoje dysfunkcje rozwojowe w lepszych warunkach. W ramach inwestycji planowana jest nie tylko budowa zaplecza sportowego, ale również nowe pomieszczenia dydaktyczne.

W perspektywie najbliższych dni planowane są spotkania z Dyrektorami szkół podległych naszemu powiatowi oraz przedstawicielami społeczności lokalnych.

Wszystkie podjęte działania przez Starostę, mają na celu skuteczne i przynoszące wymierne korzyści dla powiatu zarządzanie.